Sivut

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Välkommen våren....

Efter att ha sett hur fina jackor en på syjuntn sydde till sina barn bestämde jag mig för att nu är det dags att sy jackor. Har haft de i planerna redan över ett år men jag har alltid tänkt de som en jättesvår projekt. I en Ottobre hittade jag en bra basmönster, Against the Wind som jag bestämde att utgå ifrån. Men nuförtiden ritar jag inte bara ett mönster och syr upp efter beskrivningen, jag har alltid vissa saker jag inte tycker om i ett mönster och de vill jag ändra för att få kläderna mera jag.

Jag började först med Elias jacka. Enligt mönstret skulle jackan ha fickor som sys ovanpå, men jag ville ha dolda fickor så de blev lite omplanering. Jag ville även ha mudd vid ärmarna och gummiband i fållen. Jag satte också mudd i huvans kant för att få ihopdragnings effekten.

Tyget då, den hittade jag för kanske ett år sen på IKEA i en bortslumpningskorg och jag hade först tänkt den till ett sängöverkast till Elias rum. Men den blev aldrig gjord och nu blev tyget istället jacka. Jag fodrade jackan med blå microfleece som jag hittade i Eurokangas stuvbitslåda.

Jackan gck lättare och sy än vad jag hade kunnat ana, förstärkte alla sömmen på yttertyger med raksöm efter att ha overlockat ihop delarna. Kändes som om tyget inte håller ihop annars, eftersom den är grov vävd. Huxflux och jackan var färdig och jag är väldigt nöjd med den. Jackan har storlek 98.



Näin kuinka hienot takit Syjuntalainen teki omille lapsille päätin tarttua härkää sarvista ja ommella takit. Ajatus takeista on ollut päässä jo yli vuoden mutta olen aina ajatellut että ne ovat niin hankalia tehdä, niin ne on jäänyt tekemättä. Ottobre lehdestä löysin hyvän peruskaavan, Against the Wind. Mutta kaava ei ollut kokonaisuudessaan miellyttävä joten lähdin sitä muuttamaan hieman että siitä tuli enemmän minunlainen vaate.

Aloitin Eliaksen takilla. Kaavassa oli näkyvät taskut kankaan päällä mutta mä en tykännyt niistä vaan tein sen sijaan piilotaskut ja siten myös kankaan kuvio näkyy paremmin. Halusin myös resorit hihoihin ja kuminauhaa helmaan. Lisäksi laitoin vielä resoria huppuun vetääkseen se yhteen.

Kankaan löysin ehkä vuosi sitten IKEAssa poistokorissa ja alkuperäinen suunnitelma oli tehdä siitä päiväpeite. Kangas ei koskaa päätynyt päiväpeitteeksi vaan siitä tuli nyt takki. Takin vuorasin sinisellä microfleecellä jonka olen löytänyt Eurokankaan palalaatikoista.

Takki oli helpompi ommella kuin olin kuvitellut. Vahvistin kaikki saumat suoralla saumalla kun tuntui että pelkkä saumurin sauma ei pidä kangas kasassa kun se on aika karkea. Alta yksikön takki oli valmis ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Takin koko 98.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Då var det dags att sy jacka till Anni. Utgick även nu från Against the wind mönstret i storlek 110, men jag gjorde många förändringar. Eftersom min dotter är lång och slank så tog jag in den på bredden, formade den och gjorde den längre. Även fickorna ändrade jag. Enda som är kvar av ursprungliga mönstret är "halspartiet"och huvan.

Tyget är från IKEA, köpt för över ett åt sen men som aldrig blivit använt. Det knepiga var att jag hade endast en liten tygbit att använda. Och eftersom dehär tyget har en fin mönster som jag anpassade de olika delarna med så fick jag pussla dem innan alla bitarna fick plats. De blev över endast små bitar så tyget blev väldigt bra utnyttjat.

Den här gick inte lika lätt och sy som Elias jacka, men det hade jag nästan räknat med :) Hade på känn att de blir problem. De första var att jag inte tänkte på att klippa sömsån på framstycket för dragkedjan. Hur sku jag då sy dragkedjan? Som tur har jag min underbara Syjunta man alltid kan fråga om hjälp av och jag fick råd att kanta med kantband och sy fast dragkedjan bakom.

I ärmarna sydde jag muddar och i huvan hade jag tänkt lägga resotkant men de glömde jag när jag sydde huvan så den fick bli med snöre istället. Till foder har jag Eurokangas microfleece. Jackan blev skitsnygg och dottern älskar den. Vill ha den på sig hela tiden :)




Vuorossa oli Annin takki. Sama peruskaava, Against the Wind koossa 110, mutta tähän tein paljon muutoksia. Anni on pitkä ja hoikka niin kavensin kaavan ja pidensin ja muotoilin. Ainoa mikä on sama kun alkuperäisessa kaavassa on huppu ja "kaulus". Myös taskut muutin piilotaskuiksi.

Kangas on IKEAsta, ostettu yli vuosi sitten mutta ei koskaan käytetty. Olin ostanut tästä vain pienen palan, yhden kuvion verran ja oli aika haasteellsista saada sovitettua osat kankaaseen ja samalla saada ihana kuvio talteen. Mutta sain kankaan hyvin hyödynnetty sillä siitä jäi vain muutama tilkku.

Tämä takki ei mennyt ihan niin nappiin kun Eliaksen takki. Heti leikatessa kankaan unohdin laittaa etukappaleeseen saumavara vetskarille. Onneksy mulla on tukena ihana Syjuntan, ja sieltä sain neuvoja laittaa kanttinauha ja sen taakse vetskari.

Hihansuihin ompelin resorit ja huppuun oli ajatellut kantata myös resorilla mutta se unohtui kun ompelin huppua joten laitoin narun. Vuorasin Eurokankaan microfleecellä. Takista tuli sika hieno ja tyttö rakastaa sitä. Haluaisi pitää sitä koko ajan :)

3 kommenttia:

  1. Takit näyttävät kyllä todella hyviltä ja ihanasti sait hyödynnettyä ja kohdistettua kuvion! Itselle käy aina niin että leikon ensin kankaan ja vasta sen jälkeen pohdin että olisihan sitä voinut kohdistella (:

    VastaaPoista
  2. Oj, vilken snygg anpassning från mönstret på tyget du har på Annis jacka. Du syr massor med fina saker, men nu har du nog riktigt fått till det. Tyget är jättesnyggt och speciellt Annis jacka tycker jag om. Jag ska i helgen klippa till "Against the wind". Jackor verkar vara nya syjuntetrenden...

    VastaaPoista
  3. Kivat takit. Täällä ois vuorossa kevättakki pimulle kanssa kunhan vaan saa ompeluhuoneen remontit valmiiksi!

    VastaaPoista