Sivut

tiistai 29. lokakuuta 2013

Pihlaja mekko

Mahtavaa, blogiani on käyty lukemassa yli 20 000 kertaa.
En olisi voinut kuvitella kun aloitin bloggaamisen että minusta tulisi näin aktiivinen.
 
Min blog har blivit läst över 20 000 gånger, fantastiskt.
jag kunde inte tro när jag började blogga att jag skulle bli så aktiv, jag brukar orka hålla på en tid med nån ny grej och sen glömmer jag bort den.
 
Seinäjoen kädentaidot messuilla ostin Paapiilta trikooneuloksen jonka olen kauan himonnut.
Paapiin suunnittelema ihana pihlajaneulos olisi täydellinen mekoksi.
Paapiilla oli myynnissä vain metrin palaset mutta onnekseni löysin lisää samasta kankaasta
Syjuntanin järjestämässä kangaskirppiksellä.
 
När jag besökte handarbetsmässan i Seinäjoki köpte jag från Paapii
en tyg som jag länge suktat efter.
Paapiis underbara Rönnbär stickade trikå passar utmärkt till en klänning.
Paapii sålde bitar på 1 m och till min tur så hittade jag lite till av samma tyg på tygloppiset Syjuntan ordnade för ett par veckor sen.

 
Peruskaava tähän mekkoon olen käyttänyt Onion 2035.
Tämä kaava on kyllä monipuolinen ja helppo muokata.
Tein tällä kertaa pussimaisilla hihoilla ja hihansuihin vain kuminauha.
Etu- ja takayläosa pidensin muutamalla sentillä että sauma tulisi rintojen alle ja koko mekon pituutta on lyhyempi kun kaavassa, pätkä kun olen :)
Kauluksen idea on poimittu kahdesta blogista Made for Apes ja Made by Linnea.
Kauluksen toiselle puolelle laitoin lilanväristä trikoota ja koristin valkoisella pitsillä.
Luulen että tuo lilan värinen trikoo on aavistuksen liian ohut mutta se näkyy käytössä sitten kuinka käyttäytyy. Koko M.




Basmönster jag har använt till den här klänningen är Onion 2035.
Mönstret är sjukt bra för den är snygg och lätt att förändra till vad man vill.
Denna gång gjorde jag med lösa ärmar och i ärmsluten har jag gummiband.
Övre fram- och bakstycke förlängde jag med några cm för att få sömmen under brösten.
Längden på klänningen är förkortad, kort som jag också är :)
Iden till kragen är plockad från två bloggar Made for Apes och Made by Linnea.
På insidan av kragen lade jag lila trikå och på kanten vit spets.
Får se om den lila trikån är för tunn för att hålla formen snygg i användning.
Storlek M.

 
 
Kankaasta riitti vielä pipoon!

 
Tyget räckte också till en mössa!
 

3 kommenttia:

  1. En vacker helhet! Jag har också dreglat efter det här tyget men har inte köpt ännu... Nu när jag ser det här så blir jag bara ännu mera sugen på tyget...

    VastaaPoista
  2. Tack, tyget är nog fint. Jag blev riktigt förtjust i den när jag såg den live :)

    VastaaPoista
  3. Ompa nätti mekko ja tuo kaulus pitseineen on ihana!

    VastaaPoista