Sivut

lauantai 25. tammikuuta 2014

Traktortröja med prickar

I början av året har vi ganska många födelsedagar att fira, flera av barnens kompisar fyller nu i början av året. De flesta av gåvorna vill jag själv göra för jag har ju oftast allt material hemma och då blir presenterna också unika. Och vilka barn behöver inte kläder?

Elias kompis hade kalas i helgen och han är en traktorpojke så de var ganska naturligt att jag ville ha en tyg med traktor motiv. Hade hoppats på att Ahkera Liisa sku ha haft nå traktortyg när jag var dit på mellandagsrea men de hade dom inte. Som tur hade jag i tyghyllan kvar ett annat traktortyg som jag köpte redan i somras från Tyskland tillsammans med några syjuntekompisar.

Näin vuoden alussa meillä on paljon synttäreitä kun lasten kavereista on moni syntynyt alkuvuodesta. Suurin osa lahjoista haluan tehdä itse koska nautin siitä. Synttärisankarit saavat uniikit vaatteet.

Eliaksen kaverilla oli viime viikonloppuna synttärit ja hän on traktoripoika. Halusin tehdä hänelle traktorikankaasta paidan ja oin toivonut että AhkeraLiisalla olis ollut traktorikankaita kun kävin siellä välipäivä alessa, mutta ei ollut. Onneksi omassa kangaskaapissa löytyi pala traktorikangasta mitä oltiin tilattu Saksasta kesällä.


Jag hade köpt endast 60 cm av tyget och Elias ville jag ha en tröja åt av samma tyg så jag fick kombinera med andra tyger för att få det att räcka till två tröjor. Hittade i tyghyllan röd och blå prickigt tyg och när jag frågade av Anni vilken jag skulle lägga till ärmarna tyckte hon att jag skulle lägga ena ärmen röd och andra ärmen blå. Bra ide :) så fick det bli. Tänk vilka fina ideer barnen kan ge bara man förstår att fråga dem. Sen tyckte Anni att de sku passa bäst med svart resår och så fick det bli :).

Olin ostanut ainoastaan 60 cm ja jotta siitä riittäisi myös Eliakselle paidan joten paitoja piti jatkaa jollain toisella kankaalla. Kangaskaapissa mulla oli punaista ja sinistä pallokangasta. Kysyin Annilta laittaisinko sinisen vai punaisen kankaan hihoihin ja vastaus oli että laita toinen hiha punaisesta ja toinen sinisestä. Hyvä idea :) näin tehdään. Lapsilta voi saada hyviä ideoita kunhan vain hoksaakysyä heiltä "neuvoja". Anni sanoi myös että tähän sopisi mustaa resoria.


För att utnyttja traktortyget till fullt gjorde jag på ärmarna ränder av traktor tyget och det blev super snyggt. Nu har kompisarna nästan likadan tröjor och hos oss åkte tröjan på direkt när den blev färdig.
Även födelsedags pojken satte på sig sin trröja när han fick öppnat paketet :) De sånt man blir så glad av när det är omtyckt de man gör :)



Käyttääkseen kaikki traktorikangasta loppuun laitoin hihoihin raitoja traktorikankaasta ja siitä tuli tosi kiva. Nyt pojilla on melkein samanlaiset paidat ja meillä paita meni heti päälle kun paita oli valmis. Synttärisankari laittoi paidan heti päälle kun sai paketin aukaistu. Siitä tulee hyvä mieli :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti