Sivut

torstai 20. maaliskuuta 2014

Tilkuista vaatteeksi

Tilkut kerääntyy paljon koko ajan kun jotain ompelee ja mun tilkkukori täyttyi taas niin että oli pakko siivota sitä. Kaikki pienemmät tilkut ja vähän isommatkin mitä en enää keksinyt että mitä niistä voisin tehdä pistin pusseihin ja vein lasten päiväkoteihin.

Tygbitar samlas väldigt mycket när man syr kläder och tygbitskorgen var igen överfull när jag tog itu med den och städade den. Alla små bitar och lite större som jag inte kom på vad jag ska göra med satte jag i påsar som jag förde till barnens dagisar.


 Tilkuista tein pojalle kasa kalsareita koossa 104. Näistä tuli kivat ja poika oli onnellinen kun sai pinkit ja kukalliset kalsarit :)

Av bitarna gjorde jag en hör kalsonger till sonen i storlek 104. Han blev jättegland när han fick blommor och pink på sina kalsonger.

Tytölle riitti kans monta paria pikkareita. Ja hän käyttääkin mieluiten näitä itsetehtyjä pikkareita. Koko 110.

Dottern fick en hög med trosor. Hon använder helst trosorna jag har sytt henne. Strl. 110.


Isommat tilkut ompelin yhteen ja siitä sain sitt isomman kankaan. Näistä riitti kivasti tytölle tunikan kesäksi. Tai tätä voi käyttää yöpaitana :)

Ni har säkert stött på att de typ lämnar 10-20 cm över av ett tyg som man inte har göra så mycket av. Jag sydde ihop dem så jag fick en större tygbit och klippte ut en tunika av dem. Som också kan användas som nattlinne.

Poikaväreistä sain etukappaleen pojan pyjamaan. Pyjamaa jatkoin sinisella tähtikankaalla ja housut punaisesta tähtikankaasta! Mahtaa poika nähdä hyvät unet näin värikkäässä pyjamassa.

Av "pojk"färgerna fick jag ihop en franstycke till en pyjamas. Ärmarna och bakstycket av brå stjärna och byxorna av röd stjärna. Stjärntygen hade jag då stora tygbitar av. Många goda drömmar ska drömmas i en sån glad pyjamas.

1 kommentti: